אדיורשת

הרשת החברתית לאנשי חינוך בישראל

יורם אורעד

הספר הדיגיטאלי - האם יהיה בשימוש נרחב בעתיד הקרוב?


על הספר הדיגיטאלי או באנגלית e-book מדברים הרבה והאמת היא שהוא כבר קיים זמן לא מועט. ספר דיגיטאלי היה אמור להיות מוצר שיתקבל באופן טבעי מאד בעידן הדיגיטאלי. אז מדוע אם כן הוא עדיין רחוק מלהיות רווח בקרב הציבור הרחב? קיימות מספר סיבות אפשריות לכך. האחת היא ההרגל. לא פשוט לעבור משימוש בספר נייר רגיל שהיינו מורגלים בו כל חיינו למוצר קריאה מסוג אחר. מצד שני, קיימים מוצרים רבים שקיבלנו אותם ואפילו במהירות. כזה הוא הרדיו, הטלוויזיה, התקליטור, נגני ה-mp3-4, המצלמה הדיגיטאלית ועוד ועוד. אז מדוע לא הספר הדיגיטאלי?
לדעתי, חוברות לכך מספר סיבות מלבד ההרגל:

* איכות קריאותו של טקסט בספר רגיל מנייר עדיין עולה על זו שבספר הדיגיטאלי.
* דפדוף בספר רגיל היא אחת השיטות הידידותיות ביותר לאיתור עמוד. אפשרות זו עדיין איננה קיימת בספרים דיגיטאליים.
* ספר דיגיטאלי, עם כל תחכומו, עדיין יקר בהרבה מספר נייר רגיל. מחירו מגיע למאות דולרים, סכום המאפשר לרכוש בו מספר רב של ספרים מנייר.
* ספר דיגיטאלי זקוק למקור אנרגיה חשמלי, דבר שאיננו נחוץ כמובן, בספר רגיל.
* קיימת אי תאימות בשיטות של מערכות שונות של ספרים דיגיטאליים, דבר המקשה או הופך לבלתי אפשרי העברת ספרים דיגיטאליים מספר דיגיטאלי אחד למשנהו.
* לא קיים עדיין מגוון מספיק רחב של ספרים להורדה לספר הדיגיטאלי.
* קיים סרבול בשיטת הורדת הספרים.
* קיימות בעיות של זכויות יוצרים.

יחד עם זאת, אני משוכנע שיומו של הספר הדיגיטאלי קרוב. אינני יודע אם מדובר טווח של השנתיים שלוש הקרובות או על העשור הקרוב, אבל מתי שהוא במסגרת הזמן הזה (עשור), יהפוך הספר הדיגיטאלי לרווח בשימוש.
מדוע כך? משום שאיכות הקריאות של הספרים הדיגיטאליים הולכת ומתקרבת במהירות לזו של הספרים הרגילים. הם גם הופכים להרבה פחות זללניים מבחינת צריכת האנרגיה שלהם. הורדת ספרים גם היא הופכת לידידותית יותר. ברגע שהספר הדיגיטאלי יהיה אכן נוח והטקסטים שלו נגישים, ורבים ומגוונים, לא יחכו אנשי העידן הדיגיטאלי זמן רב והם יאמצוהו אל ליבם במהירות.
ספר דיגיטאלי שנראה מבטיח מוצע לאחרונה למכירה על ידי אמזון. הספר, הנקרא kindle, מציג טקסט באיכות טובה מאד וניתן להוריד את הספרים שלו בצורה פשוטה מאד, באופן אלחוטי, מכל מקום בו נמצאים. הוא בגודל של ספר רגיל ונראה נוח לשימוש ולאחיזה. קיימים למעלה מ-130,000 כותרים המוצעים להורדה שבהם ספרים, עיתונים ובלוגים. גם מחירו, אם כי עדיין גבוה למדי, אינו מרקיע שחקים.
מה אתם אומרים על הספר הדיגיטאלי? אשמח לשמוע דעות.

תגיות: e-book, kindle, ספר-דיגיטאלי, קינדל

שתף 

הוספת הערה

כדי להוסיף הערות עליך להיות חבר ב אדיורשת!

הצטרף לרשת זה

יורם אורעד הערה מ יורם אורעד ב מרץ 18, 2009 at 11:58pm
שאלה טובה. האמת היא שאינני יודע. מכל מקום, כרגע הקינדל נמכר רק בארצות הברית ושם יש גם את התשתית המתאימה להורדת ספרים באופן אלחוטי (באמצעות תשתית רשת הפלאפון, ללא תשלום) ולפעולות אחרות. אני מניח שלא רחוק היום והוא יגיע גם לארץ, בודאי עם גיור לעברית ועם הכנת תשתית מתאימה.
Sarah Tiktinsky הערה מ Sarah Tiktinsky ב מרץ 17, 2009 at 12:40am
האם הקינדל מסוגל לקרוא ספרים בעברית?
האם ניתן להעלות ספרים רק בארה"ב?
Susan הערה מ Susan ב יולי 21, 2008 at 12:33pm

ניצלתי את הנסיעה לאנגליה לבדוק את המחשב הנייד הזעיר שלי כ-ספר אלקטרוני.  הורדתי את התוכנה החינמית microsoft reader, וכמה ספרים חינמיים והתחלתחי לקרוא.  האמת נהניתי מהקריאה, מהקלות של הדפדוף בין העמודים, האפשרות להוסיף סימניות, הערות, להקיף ולהדגיש טקסט וגם ממנוע הטקסט לדיבור, אשר הקריא בקול דיגטאלי  וגם הדגיש את הטקסט בזמן ההקראה.   עד כדי כך נוח היה שמצאתי את עצמי יותר מפעם אחת מנסה להפוך את הדפים בעזרת האצבעות. 
גיליתי כי אפשרות השמעת הטקסט בזמן הקריאה עוזרת לי לזכור את מה שקראתי, בדרך כלל אני צריכה לקרוא עמודים כמה פעמים כדי לזכור את תכנם ולהתמצאות בין דמויות הספר והתפתחות הסיפור. אני יכולה לתאר לעצמי איזה עזר כלי כזה יכול להיות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
צילמתי וידאו כדי להמחיש - האיכות לא משהו (בלשון המטה) אבל אתם כמובן מוזמנים לצפות.

יורם אורעד הערה מ יורם אורעד ב יולי 7, 2008 at 10:18am
ג'יי שלום

תודה על הסבת תשומת הלב לשאלה על מה יקרה לתהליך הקריאה עצמו לאור השימוש בספר הדיגיטאלי, לאור אפשרויות חדשות כגון קישוריות לספרים אחרים והאפשרות להכניס הערות. מסכים אתך שהשאלות שהצבת לגבי הספר הדיגיטאלי חשובות יותר מעצם הפלטפורמה. מצד שני, היותה של הפלטפורמה קטנה, נגישה, נוחה ומיטלטלת ועוד כמה תכונות, תסייע רבות במימוש יכולותיו של הספר הדיגיטאלי.
אריאלה הערה מ אריאלה ב יולי 7, 2008 at 8:32am
התגובה שלי למה שכתבת היתה "וואו!! כמה שזה נכון...איך לא חשבתי על זה...?" והדמיון שלי התחיל להתרוצץ כמו עכבר בשדה חיטה...ואז הגיע הבן שלי, בן ה-16 ואמר "כמה שזה גרוע...זה פשוט נורא...(ואני רגילה שילדיי הנמצאים בגיל ההתבגרות מקובעים בחשיבתם לגבי חידושים טכנולוגיים, הם עדיין לא השתחררו מהכבלים והאיסורים שמטיל בית ספר על חשיבה יצירתית..אותם חבלים שאסרו את חשיבתי, מספר לא קטן של שנים אחרי סיום בית ספר...)"מה יקרה אם האקר, ימחק את כל אוסף הספרים, במחי מקש אחד?"
גם עם האיום הזה שאותו הוא הביע, החזון הזה, שבו כל ספר הוא למעשה רק חלק מתוך ספריה ולא עומד בפני עצמו, הוא מדהים ומחובר לאופן החשיבה האנושית, האסוציאטיבית והאקלקטית, בצורה מיטבית.
יענקל הערה מ יענקל ב יולי 7, 2008 at 12:22am

אני מודע לכך שהשאלה של יורם בפתיחת הדיון הזה היתה האם מכשירים שמאפשרים לנו לקרוא על גבי מסך באותה איכות של קריאה על גבי נייר יהפכו בקרוב לזמינים, נפוצים וזולים. אני מסכים עם האחרים שכתבו שתשובה לשאלה הזאת תלוייה בהגדרה של "בקרוב". זה בוודאי רק עניין של זמן.

אבל אם יורשה לי, אבקש להסיט את הדיון טיפה. לדעתי, השאלה היותר מעניינת איננה על גבי איזו פלטפורמה נקרא ספרים, אלא מה יקרה לתהליך הקריאה כאשר המכשיר שנחזיק בידיים יאפשר קישוריות בין הספר שאנחנו קוראים, לבין אין ספור ספרים נוספים. לפני שנתיים קווין קלי, עורך Wired, פרסם מאמר בנושא הזה בניו יורק טיימס - Scan This Book. במאמר הזה, שזכה גם להתלהבות, וגם לביקורת נוקבת, קלי כתב:

Yet the common vision of the library's future (even the e-book future) assumes that books will remain isolated items, independent from one another, just as they are on shelves in your public library. There, each book is pretty much unaware of the ones next to it. When an author completes a work, it is fixed and finished. Its only movement comes when a reader picks it up to animate it with his or her imagination. In this vision, the main advantage of the coming digital library is portability — the nifty translation of a book's full text into bits, which permits it to be read on a screen anywhere. But this vision misses the chief revolution birthed by scanning books: in the universal library, no book will be an island.

במציאות הזאת, הקישוריות תשנה באופן מהותי את הדרך שבה אנחנו קוראים. שוב לפי קלי:

Once a book has been integrated into the new expanded library by means of this linking, its text will no longer be separate from the text in other books.

וכמו-כן, כל קורא יוכל לעיין בכל מה שקוראים אחרים העירו על גבי טקסט כלשהו.

אולי זה חזון, אבל האם הוא רצוי? אם אנחנו רגילים לכך שאנחנו מסיימים לקרוא ספר לפני שהולכים לישון בלילה, בוודאי שלא. הרי אם כל ספר הוא בעצם הספריה במלואה, אי אפשר לסיים לקרוא ספר. אבל למרות שמצד אחד מדובר במציאות די מאיימת, מצד שני יש כאן הבטחה שהיא די מדהימה.

כמובן שיהיו לא מעט מעידות בדרך. זכור לי, למשל, הפרויקט של ספרי פנגווין, A Million Penguins, ספר עלילתי שנכתב על גבי ויקי. לטעמי, הוא כשלון חרוץ (וכנראה גם הספר הראשון שנכתב על ידי יותר אנשים מאשר קראו אותו). אבל גם אם החזון של קלי מוגזם (ויש כאלה שיגידו "מופרך"), הכיוון הזה, של קישוריות בין ספרים שמתאפשרת בזכות הדיגיטאליות, הרבה יותר מעניין מאשר מכשיר אלקטרוני זה או אחר.

דורון טילמן הערה מ דורון טילמן ב יולי 6, 2008 at 10:56pm
תיקון טעות קטנה, שהגדיר אותה היטב גלעד נס בכתבה בכלכליסט:
ספר דיגיטלי הוא התוכן - הקבצים שמורידים
ספר אלקטרוני הוא החומרה - המכשיר המציג את התוכן. למשל, ה-Kindle של אמזון.

http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3079739,00.html

נקודה נוספת שצריך לקחת בחשבון הוא התגובה הרגשית שיש לספר. הרבה אנשים נחרדים כשהם שומעים את הרעיון שהמדפים שלהם לא יהיו עמוסים בספרים, וחמור מכך, שהם לא יוכלו להריח את ריחם של הדפים החדשים או שלא יוכלו למשש את הנייר. והכי גרוע, הם יכנסו למיטה עם מחשב (הכל ציטוטים ששמעתי בעצמי).

לגבי 4 ה-B שהוזכרו בתגובות, צריך לזכור כי אנשים הולכים עם הספר לשירותים או לחוף הים מספר מועט של שנים. פחות מ-500 שנה (מאז המצאת הדפוס), ולמרות שאני מבין את האפקט הפסיכולוגי שיש לספר, אין ספק שלספר אלקטרוני יש יתרונות רבים וחשובים, שיגברו לא רק על מרבית הבעיות הטכנולוגיות, אלא גם על הבעיות הפסיכולוגיות. תחשבו כמה אנשים שאתם מכירים לא נוגעים במחשב. תחשבו כמה אנשים כאלה עוד יהיו בעוד 10 שנים. 20 שנה. 30 שנה...
אסף פרל הערה מ אסף פרל ב יולי 6, 2008 at 11:18am
הספר הדיגיטלי ( המכשיר עצמו ) לא יחזיק מעמד זמן רב עם התפתחות המחשוב הנייד הזעיר. אבל הפלטפורמה תשאר ותגדל.
יורם אורעד הערה מ יורם אורעד ב יולי 6, 2008 at 11:16am
היי אסף

אני מסכים אתך לחלוטין שאין זו שאלה אם זה יקרה או לא אולם השאלה שהצבתי היא לא זו אלא האם זה יקרה בעתיד הקרוב. לדעתי כן. זאת, משום שבעידן הדיגיטאלי שבו אנחנו רגילים לבצע חיפושים, להעתיק ולקשר קבצים ועמודי אינטרנט מאתר אחד לשני, מקובץ אחד לקובץ אחר ועוד ועוד, דווקא הספר נותר מוצר פרימיטיבישאיננו מאפשר פעולות אלה ועוד רבות אחרות, דבר שאנשים לא ירשו לא להמשך עוד זמן רב.
אסף פרל הערה מ אסף פרל ב יולי 6, 2008 at 10:29am
אני חושב שהדיון פה אם זה יקרה או לא או לא רלוונטי. זה יקרה בוודאות, אנחנו מכחידים לאט לאט את כל עצי העולם, וצריך למצוא פתרון.
נכון שהמכשיר עולה כמה מאות דולרים אבל זו הוצאה חד פעמית ( אני אישית הוצאתי הרבה יותר כסף על ספרים). בקרוב עם התפתחות המחשוב הנייד , כדוגמת ה-EEEpc לא תהיה בעיה של תאימות למערכת מסויימת, אלא זה יהיה תלוי תוכנה מה שהופך בעיה זו לפתירה.
רק האפשרות לשאת כמות מידע ענקית על גבי מכשיר קטן אחד עם אפשרות להמשיך להוריד עוד ספרים דרך האינטרנט, זה הופך את זה לדבר הטוב ביותר.
נכון שזה לא כמו ספר אמיתי, אבל עם השתפרות המסכים יהיה הרבה יותר נוח לקרוא על המכשיר עצמו.

אני כבר היום משתמש ב- i-pod touch שלי לקריאה של מידע או ספרים או כל דבר אחר, ואין בכלל בעיה עם זה.

זה הכל עניין של הרגל.

אודות

חדש ברשת

קליין אביבה הוסיף/ה תמונה
לפני 13 שעות
אילן בן שמעון הצטרף/ה לקבוצה
משתמשי ומנהלי הפלטפורמה מודל מוזמנים לשתף פה מידע, לענות על שאלות וכמובן גם לשאול שאלות.
לפני 18 שעות
אפרוש את משנתי בקובץ. תקציר - העניין מורכב הרבה יותר. מדובר בעצם על תפקידו של המורה בעולם הטכנולוגי. לדעתי המורה הופך מספק מידע לנתב מתוחכם. אשמח להתייחסות עניינית למה שכתבתי. אילן
לפני 18 שעות
Paul Monheimer and אילן בן שמעון joined אדיורשת
לפני 20 שעות
רעיון מקסים, אני בטוחה שנכון להיום כבר יש לך יותר מאשר סיכום ביניים... :) אשמח באמת לדעת לאן הדברים התפתחות והאם יש לך מסקנות ותובנות נוספות בעקבות הפרוייקט... אני בונה עכשיו תוכנית לשילוב רשת חברתית בבי"ס חינוך מיוחד ואשמח לקבל ממך תובנות בעקבות נס…
לפני 21 שעות
גילה just checked out the RSS pages...
(דרךRSS Pages>)
לפני 22 שעות
לפני 22 שעות
יענקל הוסיף/ה 2 אירועים
אתמול

קפיצה מהירה

Click to start tour!
כיצד מוסיפים ארוע
הסבר קצר
הוסיפו לאינדקס של אדיורשת אינדקס אתרים ויישומי ווב2.0
בלוגרול
בלוגים חיצוניים של חברי אדיורשת - הוסף את הבלוג שלך
מומלצים בדלישס
שתפו: אתרים, מאמרים, יישומים ועוד...
יישומי גוגל
גישה מהירה לדוקס ולנוטבוק

© 2010   Created by Susan on Ning.   Create a Ning Network!

תוויות  |  דווח על בעיה  |  פרטיות  |  Terms of Service

הכנס למערכת